Acțiuni colective (class-actions) și în România
Acțiuni colective (class-actions) și în România

Acțiuni colective (class-actions) și în România?

4 minutes, 4 seconds Read
0 0
Read Time:3 Minute, 36 Second

Conceptul de ”class action” a devenit popular datorită dreptului american (…și filmelor de la Hollywood). Dar în practică, el nu era implementabil în România. Sau, cel puțin, nu înainte de Legea nr. 414 din 19 decembrie 2023 privind desfășurarea acţiunilor în reprezentare pentru protecţia intereselor colective ale consumatorilor (Legea), care pare a schimba regulile jocului.

Litigiile colective sunt acelea în care o parte este formată dintr-un grup sau o entitate care acționează în numele unui grup pentru exercitarea unui drept comun al persoanelor din grup. Pe magazinul de contracte Docs & Deeds poți afle mai multe despre drepturile tale și poți descărca instant documente juridice care să îți protejeze interesele.

Și anterior intrării în vigoare a Legii, era posibil ca un litigiu să aibă mai multe părți. Deci care este diferența? 

Într-adevăr, mai multe persoane pot participa împreună la judecata unui dosar dacă au drepturi comune sau există o legătură între ele sau când litigiile au elemente care justifică judecarea lor împreună. Totuși, fiecare acționează în nume propriu, iar soluția poate fi diferită în funcție de circumstanțele personale. În acțiunile colective, entitatea reclamantă acționează în numele tuturor consumatorilor reprezentați, iar de soluția instanței poate beneficia fiecare dintre aceștia, chiar dacă nu devin parte în dosar.

Sunt oficial permise litigiile colective?

Legea introduce acum conceptul de ”acțiune în reprezentare” definită ca o cerere de chemare în judecată în vederea protejării intereselor colective ale consumatorilor, inițiată de o entitate calificată în numele și în reprezentarea unui grup de consumatori, fie limitat, fie nelimitat.

Entitatea calificată devine reclamant în această acțiune, dar beneficiarii rezultatelor sunt consumatorii. Prin cererea de chemare în judecată se poate solicita încetarea unei practici, măsuri reparatorii sau ambele.

Litigiul va fi judecat de instanțele de judecată competente în materia respectivă, care pot ordona încetarea temporară sau definitivă a unei practici, măsuri reparatorii pentru acoperirea prejudiciilor, obligația de a aduce soluția la cunoștința publicului și de a publica o declarație de rectificare, repararea, înlocuirea, reducerea prețului, încetarea contractului sau rambursarea prețului plătit, sau altele asemenea.

Când poate fi introdusă o acțiuni colectivă?

Când este vorba despre o încălcarea unui drept al consumatorilor de către un profesionist. Este necesar să existe o încălcare din partea unui profesionist în domeniile incluse în Lista anexată la Lege, să fie afectate interesele colective ale consumatorilor, și să se demonstreze că încălcarea este fie internă, fie transfrontalieră.

Dar acțiunile colective nu se aplică oricărei pretenții a consumatorilor, ci este necesară încălcarea de către profesioniști a obligațiilor din actele normative cuprinse în Lista anexată la Lege. Aceasta include diverse domenii, cum ar fi pagubele generate de produsele cu defecte, clauzele abuzive din contracte, răspunderea operatorilor de transport aerian, comerțul electronic, emiterea de monedă electronică, contractele de furnizare de conținut digital și de servicii digitale, telecomunicații, și multe altele.

Cine are dreptul să inițieze acțiuni pentru protecția colectivă a consumatorilor?

Legea stabilește că dreptul de a introduce cereri de chemare în judecată în cadrul acțiunilor colective este limitat la persoanele juridice autorizate expres în acest sens. Entitățile desemnate pot fi asociații de consumatori, sau alte persoane juridice care îndeplinesc anumite condiții, cum ar fi desfășurarea de activități publice în ultimele 12 luni în domeniul protecției consumatorilor și existența unui interes legitim de a proteja aceste interese. De notat este faptul că, în unele cazuri, acțiunile în reprezentare pot fi introduse nu doar în fața instanțelor din România, ci și în fața entităților desemnate în alte state membre ale Uniunii Europene.

Nu este nevoie de consimțământul consumatorilor pentru inițierea acțiunii în reprezentare, dar pentru obținerea unor măsuri reparatorii, aceștia trebuie să-și dea ulterior consimțământul.

Ce impact are Legea?

Legea vine în sprijinul consumatorilor, reprezentând un pas înainte în protecția intereselor acestora. Ea se încadrează în demersurile Uniunii Europene de a asigura un nivel crescut de protecție a consumatorilor în contextul pieței unice. La Docs & Deeds vom urmări evoluția cadrului de reglementare și vom publica periodic informații relevante. Dacă ești consumator și te confrunți cu o practică comercială neloială sau cu o încălcare a drepturilor tale, Legea îți oferă posibilitatea să te alături unui demers colectiv și să beneficiezi de măsuri reparatorii în cazul în care acest demers este în favoarea ta. Poți stabili instant o consultație juridică cu un avocat pentru a afla mai multe despre drepturile tale.

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Similar Posts